Thursday, March 15, 2012

Ku Rasa Apa Kau Rasa

Assalammualaikum...

Entri ni sebenarnya adalah kesinambungan kes HFMD Muammar.....sebab memang related dengan HFMD ponn...

Actually a day before Muammar discharge ward, saya adalah demam..badan tak larat...rasa sejuk ketaq bak kata orang kedah...Duk dalam ward yang 24 hrs aircond rasa cam duduk dalam igloo.....sejuk mencucuk sampai tulang....tekak rasa sakit perit....Ngadu kat hubby...

"Alaa...duduk dalam aircond lama-lama memang macam tuh...abang pun sakit  tekak jugak....nanti minum air banyak sikit...makan panadol sama..."

Ok laa...alasan diterima....saya makan panadol..minum air banyak-banyak..hati dah mula rasa tak best...sebab petang tu saya rasa ada macam jerawat nak tumbuh kat tapak tangan..gatal pulak tuh.....tunjuk kat hubby....

" Eeiisshh...takkan boleh jangkit pulak dari adik...orang dewasa mana kena dah....bawah 10 tahun je yang berisiko laaa....hehehe. Tapi tulah, cer tengok ayang umur berapa...29 tahun ker, atau 9 tahun...???"

Adoiyaiii..sempat wat lawak pulak laki saya nih....saya senyap je lah...tapi memang tak best sesangat dalam hati....

Malam tu, menu dinner ialah lamb chop dari Joned's Cafe...dah lama tak makan kat situ sejak-sejak tak duduk Alor Star...Hubbby pun pi beli tapau aje....western food kt situ memang sedap la kira nya....

Tapi masa makan, Ya Allah.....tak boleh telan....rasa macam mencucuk kat rengkung....kunyah-kunyah bila nak telan rasa macam bongkah kayu yang bercerucuk lalu kat tekak....sakittttttttt ya ampun........

Saya banyakkan minum air masak....

Esoknya, sempat saya tanya pada Dr. Razif, pasal HFMD pada adult. Dia kata memang boleh  jangkit, cuma tak seteruk pada kanak-kanak....

So, conclusion nya adalah saya dijangkiti HFMD.....

Luckily saya demam sehari aje...hari-hari seterusnya adalah hari-hari yang mana penuh ulser dalam mulut, rashes naik kat tangan dan kaki......gatal yang amat...lagi gatal daripada chicken pox tau.....

Worst adalah ulser dalam mulut.....tekak merah, sakit nak telan air liur pun....tengok kat cermin memang banyak tumbuh kat tekak.....dalam mulut kat pipi n bibir pun...ulser kecik-kecik berderet sampakan bibir saya jadi bengkak dan tebal....merah dan panas....
Biji merah yang merenyam

Pic hari kedua
Sepanjang minggu lepas, makan bubur nasi 3 hari..itu pun gagah makan jugak sebab fikir nanti nak BF Muammar...

Sekarang, Alhamdulillah..dah baik...rashes dah menggelupas....sama cam Muammar la..hehehe. sebab rashes banyak tumbuh kat jari, masa tengah mengering tu, kematu rasa jari jemari saya nih...tebal aje....sampai tak berapa nak sensor dah jari-jari tu....

Kat tapak kaki pun adaaa...
Tapi tu lah kan.....nak cerita nyer....doa ibu memang makbul.....saya tak salahkan Muammar sebab saya berjangkit dari dia....sebab masa Subuh sebelum saya bawak Muammar ke hospital saya dah doa pada Allah, jika boleh biarlah saya yang jadi galang ganti sebab tak tahan tengok Muammar sakit macam tuh....ingat lagi entry  yang nih...?????

So, saya redha...Alhamdulillah, Allah uji sikit , bagi peluang saya sama rasa macam mana Muammar rasa bila tak boleh nak telan makanan even minuman pun....Alhamdulillah, Allah berikan saya nikmat merasa kesakitan yang Muammar rasa.....memang rasa kesian sangat pada Muammar.....saya yang dewasa nih pun rasa seksa nyer...Nauzubillahhhh.......tapi saya hanya mampu bersyukur.....dan senyum....Alhamdulillah.....Allah Maha Penyayang....

Sekarang, Muammar dan saya dah sihat.....


Alhamdulillah....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...