Thursday, December 8, 2011

Sambal Ikan Tenggiri Sedap

Assalammualaikum...

Hari ini nak wat post pasal makanan lagi....sorry yer kalau cam bosan. Tapi niat saya nih, tak lain tak bukan, hanya berkongsi resipi yang ringkas-ringkas dengan u olls..... Yang baik dijadikan teladan..yang buruk dijadikan sempadan..(cewah..ni ape ke benda saya merepek plak....:D)

Ok lah, back to the main topic.

Semalam my darling beli ikan tenggiri seketul besar....hajat hatinya nak makan gulai la kut...tapi sebab saya rasa cam tak padan je nak wat gulai, saya pun merancang untuk menu yang lain....

Sepertinya, udah lama tak makan sambal..sedap gak kalau kita pekena sambal ikan tenggiri yang memang sedap daging dia nih...ada tekstur...hehehe

Oleh itu, meh la kita ber"sharing is caring" resipi secara berjemaah yerr.....

Bahan-bahan:

Ikan tenggiri (portion ikut suka yer, saya ada 3 ketul ajer)

 - dilumur garam kunyit dan sedikit tepung jagung bagi menambah kerangupan isi ikan. Goreng garing sesedap rasa.

Untuk sambal:

1. 3 ulas bawang putih
2. 4 ulas bawang merah / 1/2 labu bwang besar
3. Sedikit halia
4. 4 helai daun limau purut
5. 5 tangkai lada kering
 6. 5 biji cili padi.

(- dikisar halus dengan blender)

1 labu bawang besar dipotong bulat
2 biji tomato
Sedikit daun sup/ketumbar


Cara masak:

1. Tumis bahan yang telah dikisar sampai garing. Make sure cili adalah cukup garing dan masak, untuk mengelakkan sakit perut nanti...
2. Masuk bawang potong.
3. Tunggu layu then masuk tomato.
4. Masukkan ikan yang telah digoreng. Kacau sekejap dan boleh angkat .
5. Boleh letak daun sup untuk hiasan.

( saya tak letak tomato ngan daun sup, sebab kat dapur saya takde barang-barang tu..:D)

Tadaaaaa.....

Nyum..nyummm...
 Sedia dimakan bersama nasi panas. Saya buat nih agak pedas. So, terpulang pada u olls nak modify yer...ikut selera.

Ok..itu sajer....:D





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...