Thursday, May 10, 2012

Muammar's Birth Story

Assalammualaikum...

In conjunction ( ceeawahhhhh...macam ape je kan....heheeheh) with Muammar's 1st birthday, which was yesterday, here i would like to make a special entry on my labor experience......

Actually dah lama saya decide nak tulis experience masa melahirkan Muammar, cuma macam tak berapa ada hati nak publish....So, sebab Muammar dah besday 1-year-old, macam tergerak nak down memory lane gitu...hihihi.

Tengok balik story nih, saya polish mana patut bagi entry ni reading-appropriate...kut-kut ada yang ter'censored'..:D And at least sok-sok saya dah lupa macam mana experience kat labor room...boleh la me'refer' semula kat sini.....

Tiny little toes of my lil'precious...

This story is written chronologically okey...:)

6 May 2011 (Jumaat) - It was my EDD....!!!! I am supposed to deliver my baby by today...!!! Serius cuak tau....sebab selalu nya orang kata baby akan lahir awal dari EDD....dan bila dah overdue, takut ada complications yang lain. Plus, saya rasa macam dah tak larat nak bawak perut...mengah, sakit pinggang dan NERVOUS!!!! You know, sakit bersalin ialah bila-bila sahaja boleh berlaku. So waiting is a torture bak kata omputih....berdebar tau.

Saya pulak kat umah MIL...still ke dapur mencuci, masak, sental dapur etc..etc...(kerja dapur tak pernah habes kannnn???). Dalam badan penat-penat, still moving jugak la....hati risau still....dan tanda-tanda sakit, takder pun.....

Sebab hari due, kena pergi check jantung baby kat klinik kesihatan...Yang lagi menakutkan, nurse tu kata, masih tinggi lagi perut saya..maybe seminggu lagi nih....Her words were not helping at all......:(( Kalau seminngu lagi memang kena serah diri kat hospital untuk di induce.....Tak nak......!!!

Lagi la berdebar hati tau. Nasib baik ada hubby tolong redakan gelora di jiwa saya... ~ceeeaahhhh~

7 May 2011 (Sabtu)- Overdue sehari...saya makin berdebar..semua serba tak kena. Stil at my MIL's place. Turun dapur macam biasa. Kemas rumah apa patut. Sambil tu duk layan hati yang berdebar-debar nervous.

Orang pulak asik tanya......

"Belum bersalin lagi???? Besarnya perut........"

Saya hanya mampu tersenyum....Stress!!!!!!

Serius stress tau...Kesian my hubby kena banyak tenangkan saya....Bila buat keja dapur pun dah komplen sebab rasa sangat penat...huhu

8 May 2011 (Ahad) - Overdue 2 hari...Serius sangat nervous tau...setiap saat rasanya hati dan fikiran asyik la memikir, bila la baby ibu nak keluar nih...

Dalam sibuk kemas rumah, bersembang dengan baby sambil usap-usap perut....

"Adik belum nak keluar lagi yer sayang??? Best sangat duduk dalam perut ibu yer? Jangan lama-lama sangat yer, ibu dengan abah tak sabar dah nak jumpa peluk adik...."

Saya terus jugak mengaktifkan diri nak bagi natural induction of labor. Berjalan san sini, kemas rumah, cuci bilik air, masak, buang sawang etc..etc. Sebab tak mau nanti masuk hospital kena induce. Lagi sakit. Kalau boleh saya nak experience natural birth...Sebab from my reading induction of labor with pitocin sakit dan boleh menyebabkan stress pada baby. Worst, kalau dah induce jalan tak buka jugak, kena C-sec....lagi naya....huhuhu

Still, tanda-tanda labor takder jugak.....Susah hati nyer.....apa yang saya risau adalah complications pada baby.....

9 May 2011 (Isnin) - Overdue 3 hari. Hari nih saya ada appointment check up dengan Dr Kamal di KMC. Sebab as he had already expected maybe saya akan overdue, so by the 3rd day kena follow up dengan dia. Kebetulan pula for the whole minggu lepas nya Dr. Kamal went abroad. So, that's why la, first thing on Monday morning, appointment dengan patient dia yang overdue nih...hihihi

Okeh.....jam 4 pagi, saya terbangun nak ke toilet. Ada rasa tak selesa macam sakit mencucuk period pain tuh. Perut tegang......Alhamdulillah, saya tau masa tuh it's almost the time. Yeaaayyyy....happy sebab saya tau saya akan bersalin hari nih......The contraction of dilation dah mula. Tapi saya tak kejut my hubby, sebab saya tau (cam confident jer kan..??) biasanya first baby akan ambil masa yang lama sebelum fully dilated. Tak risau, tapi just berjaga-jaga kalau-kalau my water broke jer.

Alhamdulillah, saya boleh tidur sampai subuh. Masa lepas solat subuh, saya baring sekejap sebelum bersiap-siap ke hospital jam 7 pagi. Dalam hati memang dah confirm yang saya akan bersalin hari ni. Sakit sesekali bila bergerak....maybe dalam 30min-45 min sekali ada rasa. Nak jalan pun rasa tak selesa...Pelan-pelan aje...

Then buat breakfast for me and hubby. Simple jer...peanut butter toast and milo + nescafe. While having breakfast, baru la saya cakap kat hubby.

" Abang, ayang rasa mesti bersalin hari nih...."

"Ye ker? Tak tau lagi...hari nih kita check up aje ngan Dr Kamal..."

"Ayang dah rasa contraction...Bila jalan rasa macam sakit mencucuk sikit...."

"Haa....?? Ye ker? Nape tak bagi tau abang?? Dah-dah ...jom cepat pi hospital....." sambil makan roti laju-laju....

Hubby saya pulak yang kalut...saya relax jer lagi....

"Takper...kita breakfast la dulu...lambat lagi sebab nih kan first baby...."

So we all pergi hospital around 8 pagi. Sepanjang perjalanan dari rumah ke hospital my hubby asyik tanya jer saya ok ke tak...sakit tak...boleh tahan lagi ke...drive pun laju-laju jer tekan minyak....bila terlanggar lubang atau bumper slow bukan main...takut kalau saya banyak terhentak dalam kereta...Siap say sorry lagi kat saya....:D

Sebelum masuk hospital...Posing hari last as mak yong..:D

" Takper la abang..ok lagi..rasa jugak sakit..tapi ok jer....sakit macam period pain yang sakit sikit jer...Not all the time pun....relax aje bawak kereta tuh..."

Sambil-sambil saya kira contraction berapa minit sekali....stil dalam 40 minit kut...tak sure la kiraan tu betul atau tak...tp rasanya memang lama je interval tuh....

9 pagi - Sampai hospital. Register untuk klinik Dr. Kamal. Tunggu turn. And lastly masuk jumpa doktor pukul 9. 30 pagi.

Dr. Kamal tanya khabar....tanya dah rasa sakit ker belum....Saya bagitau yang saya dah mula rasa contraction...Then pergi scan...

"Hmm...baby ok...estimate berat dalam 3.4 kg la yer...lebih kurang...mungkin besar sikit, mungkin kecik sikit....Kita check jalan dah buka belom kejap yer..."

Dan Alhamdulillah, masa tu dah dilated 4 cm...patut pun macam makin kuat rasa sakit...Macam tak percaya pulak dah 4 cm..Selalu dengar cerita kalau masa nak dilate 1-2 cm pun sakit dan lambat jer.....Tapi saya rasa Alhamdulillah...4cm tu dah nak separuh dah daripada 10cm kan....sakit pun tak kuat sangat.....dalam hati berharap nak fully dilated tu tak lama la....dan berdoa supaya saya dapat 'menikmati' all the contraction dengan kuat....

Dr Kamal tanya, nak masuk ward dulu ker, nak masuk labor room terus. Saya cepat jer jawab nak masuk ward dulu la...Tak nak la gi labor room terus..Saya nak berjalan-jalan lagi nak mudahkan labor.....

While waiting for the room
11 pagi - Dah settle urusan warded.. Tukar baju sambil terus layan rasa sakit contraction...Dalam hati ada rasa excited, nervous, berdebar ..macam-macam la...dan berangan jugak, minta-minta cepat jalan nye bukak...sebab saya sedaya boleh tak nak di induce....

Jalan semakin berhati-hati..sebab dah mula mencucuk sakitnya..tapi bearable lagi...sempat bersembang-sembang ceria dengan lady kat sebelah katil saya..Dia demam teruk and 4 months expecting.

Saya rasa tak risau dan takut langsung...Masa ni memang betul-betul positif tau....bak kata orang putih, I did really embrace all the contractions and anticipation for the labor with all my heart....Serius, saya sangat tenang jer rasanya.....

11.30 pagi - Sekejap aje masuk ward...Sempat kemas-kemas sikit. Nurse dah datang suruh pegi labor room. Nak buat CTG untuk cek pergerakan jantung baby. ada la sejam jugak ...Boring nye sebab kena baring je. Dalam hati memang nak sangat berjalan-jalan untuk mudahkan proses labor....Tapi dah arahan doktor..huhu

12.30 tengah hari. - Hubby duduk tunggu kat luar. Dah lepas CTG, memang kena tunggu aje dekat labor room. Doktor datang check CTG result. Dia kata jantung baby agak laju. Takut baby distress dan dah poo-poo dalam perut. So, doktor kata nak pecahkan air ketuban. Saya terpaksa redha aje demi keselamatan baby. Kalau ikutkan hati, memang saya nak semuanya secara natural. Dalam hati hanya mampu berdoa semoga baby selamat dan dipermudahkan.

Lepas doktor pecah air ketuban, Alhamdulllah, dia bagitau yang baby belum poo-poo lagi. Tapi dia bagitau yang saya kena masuk drip sebab nak maintain liquid dalam badan. Masa nih rasa contraction semakin kuat daripada pagi tadi. Doktor bagitau yang dia akan induce dengan pitocin sebab nak percepatkan contraction.

Lagi sekali terpaksa redha. Masa nih saya dah expect akan sakit . Sedangkan masa pergi monthly check up memang ada request kat doktor untuk natural labor. Tapi sebab saya dah overdue, terpaksa la induce jugak. Walau dalam keberatan, saya tepaksa akur. Dalam hati saya memang positif yang saya tak perlu pitocin, saya hanya perlu berjalan untuk induce my labor naturally.

Tapi, part yang agak upsetting for me ialah saya di attached dengan machine to monitor baby's heartbeat. So, saya kena baring all the time since admitted to the LR.!!!!! Sedangkan saya memang sangat positif untuk induce labor saya sendiri since awal lagi. How I really wish I can still do the walking to induce the labor and  quicken the process.:((

Saya dah mula stress masa nih. Mula nervous sebab saya tau saya tak in control dalam proses labor saya.  Masa hubby masuk temankan saya, saya mengadu dah kat dia.

" Abang, nape ayang tak boleh bangun? Kalau jalan-jalan lagi cepat boleh dilate....."

" Takpe la, doktor tak bagi kan. Sabar je sikit..."

Even saya tanya nurse, saya tak boleh bangun ker? Dia suruh saya baring jer..Even bila saya duduk atas bed tu pun dia tegur suruh baring jer.....

Tapi masa nih contraction pain was still bearable. Saya tak perlukan sebarang sedatif to calm myself. Sesekali jer sakitnya. Saya teruskan breathing dalam-dalam. Sambil-sambil selawat dan baca doa Nabi Yunus. Still boleh bertenang...tapi dalam hati meronta-ronta minta kalau la saya boleh bangun dan berjalan, mesti lagi menenangkan....

Sempat call ibu kat Seremban untuk bagitau yang saya dah masuk labor room dan minta maaf kat ibu. Masa nih syahdu jer rasa. Minta ibu tolong doakan saya mudah bersalin jugak...

2.30 petang - Pitocin drip started. Masa nih saya dah baru dilated 5 cm. Rasa macam lambat kan dari pagi yang 4 cm tuh.

Contraction pun apa lagi. Makin kuat la. Saya rasa sakit yang mencerut sangat. Saya tau, pitocin hanya akan enhance the contraction, but it won't necessarily dilate the cervic. Dalam hati saya duk terbayang takut kalau contraction kuat tapi jalan tak buka, akan end up dengan C-sec. Nauzubillah....

Waktu nih, my hubby duduk kat sebelah. Pegang tangan. Asyik tanya jer,sakit macam mana. Tak tau saya nak explain. Tapi the contraction was getting stronger and stronger.

Dalam pada tu, hubby sempat bagi saya minum air selusuh dan makan kurma yang bawak bekal dari rumah. Dah tu saya minta maaf siap-siap dengan hubby. Minta halal semua makan minum......Meleleh jugak air mata nih..huhuhu

And,at last, I surrender to sedative. Contraction cepat sangat high peak... Sebab masa tengah sakit tu, nurse suruh pakai satu gas mask untuk hilangkan rasa sakit. Dia tolong pegang. It was a little discomfort to breath into the mask. Tapi saya terpaksa. And worse, gas tu buat saya nak tertidur!!!! No...no...nooo...! Saya tak mau tidur sepanjang proses nih.

Ada one time my hubby cakap...

" Nape tak jawab bila abang tanya?? Sakit sampai tak mau cakap dengan abang lagi ker?"

Rasa bersalahnya saya.....Kesian kat dia...Ye lah, dia semangat jer nak pom-pom kan saya, saya tak nak bercakap dengan dia pulak. Dalam mamai-mamai mengantuk sebab gas tuh saya jawab..

"Ayang mengantuk la abang. Sorry yer....."

Dan ada beberapa minit tuh memang saya terlelap. Tapi when the contraction comes, memang tak tidur la...

3.30 petang - Contraction yang high peak. I guess the pitocin really worked its function. Sakit yang memang terpaksa tau. Pitocin will enhance contraction of the uterus...by force. Kalau contractionwithout pitocin, hanya muscle uterus yang akan contrct gradually....Saya terpikir, kalau normal contraction Insya Allah saya boleh tahan. Sebab it will be gradual, perlahan-lahan intensity meningkat. Badan saya pun akan adjust perlahan-lahan jugak. Nih dah guna pitocin, everything is forced. Tetiba macam kesian kat baby sebab kena paksa.

Waktu nih saya keep on positive thinking sebab tak nak stress...takut baby pun stress. Nurse dah ulang alik masuk. Tak silap saya masa nih baru dilated 6 cm. Wowww.....memang rasa lama sangat.

4 petang - Waktu nih contraction kuat. Tapi saya dah tak pakai gas mask. Sebab saya tak suka rasa mengantuk tuh. Setiap kali sakit contraction yang amat, saya cuba duduk. Sampaikan ada sorang trainee nurse tu pujuk saya siap suruh baring, kata nanti doktor marah kalau puan tak baring.

Tapi seriously, bila saya duduk, the pain is more bearable. Saya tak kira.....Bila contraction je saya akan angkat badan...It was really uncomfortable to stay lying on the bed......

4.30 petang - Finally I was 8 cm dilated. Hati rasa lega sikit. Dalam pada tuh, saya dengar nurse dah sibuk kata suruh panggil doktor.

4.45 petang - Dah 9 cm...I know its almost time. Nurse pun sibuk suruh teran je kalau rasa nak teran. Actually tak tau pun bila nak teran tu. Tapi tau-tau sendiri...sendiri agak jer. Memang rasa nak push sangat dah masa tuh sebab rasa muscle tension kan... Tapi dalam fikir nak push tu, masih lagi teringat apa yang saya baca. Breath your baby out, do not push. Saya cuba kawal breathing walau sebenarnya breathing ke laut dah.

Waktu nih hubby dah ada kat sebelah...Doktor dah getting ready. And legs already hung. 

Then, i heard doktor suruh breath deep, and with one long push, untuk teran.....Hubby pegang tangan dan ampu belakang saya....

Then dengar arahan doktor push.....

" Alhamdulillah....dah keluar kepala baby...."

Then doktor suruh deep breath and long push lagi sekali...

5.13 petang- Now the shoulders and the whole baby was out. MUAMMAR RAFIQI telah selamat dilahirkan.

My hubby kata masa kepala baby dah keluar doktor terus azan. Saya tak perasan pulak. :)

Then Dr Kamal bagi pada hubby pulak untuk azankan baby...Waktu nih saya macam sedar tak sedar aje...Penat dan macam surreal sangat.....

Doktor dah potong tali pusat , balut baby sikit suruh my hubby bagi kat saya....

"Astaghfirullah....Alhamdulillah...Subhanallah...." saya cium baby. Dakap dalam lengan. Menangis tapi tak keluar air mata.
My little hero

Perasaan...???

Tak tau nak gambarkan...Yang pasti syukur dan takjub kepada Allah.


Lepas tu, I was stitched. Banyak jugak kut sebab my baby was 3.7 kg. Way bigger then estimated...Doktor ngan nurse pun bising jre kata baby besar nih...patut pun lama sikit....:D Apa2 lah..pada saya dah Alhamduillah sangat saya experience tempoh labor yang agak singkat....Masa get my stitch done, sakit sikit-sikit jer. Baby bawak pegi cleaned up while i was also "cleaned". Dah selesai semua, baru la my hubby masuk balik dalam labor room, nurse datang bawak baby. Suruf bf.

Indah...sungguh indah pengalaman tu. Hanya yang bergelar ibu mampu memahaminya.
Bonding...:)
Alhamdulillah, proses kelahiran Muammr Rafiqi pada saya, tidak sukar. Semuanya dipermudahkan.

Saya tak mengalami sakit bersalin yang lama. Kira-kira start contraction yang keras tuh selepas pitocin drip jam 2.30 petang..Pukul 5.13 petang dah bersalin...Sekejap kan kalau nak compare mommies yang sakit sampai sehari semalam???? Alhamdulillah.

Dan pada saya, kelahiran tidak menyakitkan. Tapi yang sakit itu adalah contraction pain. It is the real battle of giving birth. Sebab dari awal saya dah set in mind, labor is actually normal ...It's just your body need to do what it supposed to do. And it is always has its own way.. Badan kita nih dah di designkan boleh melahirkan.....Allah dah ciptakan seorang wanita mampu untuk melahirkan. Rasa sakit tu sebab the muscle tak pernah work hard for labor before, so its painful coz the muscle says " Yeahh,,this is hard." , yet is is not called LABOR for nothing rite??? Dan lepas baby keluar tak sakit dah.

Abah dan Muammar
Sepanjang petang dan malam tu, saya tak rasa penat atau letih langsung. Tak mengantuk. Malam saya tak boleh tidur. Mungkin excited sebab dah ada baby. Sampaikan masa saya telefon ibu kat Seremban bagitau saya dah bersalin, ibu kata suara saya tak lemah macam orang lepas bersalin sebab kedengaran nye sihat bertenaga dan ceria aja.....hehhehehe

Saya mampu menyusukan Muammar  on demand. Walau pun Muammar di nursery, saya rasa bertenaga dan sihat untuk pergi menyusu setiap kali nurse panggil bagitau Muamamar lapar susu.

Melahirkan seorang khalifah Allah adalah pengalaman indah...hanya yang pernah melaluinya dapat memahami. Bahagia. Rasa sempurna.

Alhamdulillah, syukur Ya Allah....atas kurnian-Mu kepadaku sebagai seorang wanita, isteri dan kini seorang IBU..


My no-longer-a-baby , 1-year-old Muammar Rafiqi


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...